روف گاردن چیست؟

همه چیز درباره‌ی روف گادرن.

روف گاردن از آن دست کلماتی بوده که شاید بسیاری از ما شنیده باشیم، اما دقیقا ندانیم چیست و چه فوایدی دارد؟ در خانه‌های ویلایی شما یک حیاط اختصاصی دارید که می‌توانید از فضای سبز آن لذت ببرید. اما وقتی وارد  آپارتمان می‌شوید خبری از حیاط اختصاصی نیست. اما برای داشتن یک فضای سبز ایده‌ای ایجاد شده به اسم روف گاردن. روف گاردن یا فضای سبز در پشت بام یک ایده‌ای بود که برای ایجاد فضای سبز و ایجاد آرامش در آپارتمان‌ها داده شد که در تمام دنیا از این ایده استقبال زیادی شد. در تهران هم با خرید آپاتمان در نیاوران می‌تواند صاحب یک روف گاردن خوب شوید. حال بیاید باهم نگاهی با انواع روف گاردن و امکانات آن بیندازیم.

روف گاردن چیست؟

در اصل روف گاردن به فضای سبزی گفته می‌شود که در پشت بام یک خانه اجرا می‌شود. ددر اصل روف گاردن می‌تواند محلی باشد که در آن تعدادی گلدان و چند صندلی وجود داشته باشد، یا می‌تواند از طراحی یک فضای سبز خوب بهره ببرد. شما برای ساخت یک روف گاردن باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. اولین نکته و مهم ترین نکته برای داشتن یک روف گاردن، داشتن یک پشت بام ایزوله و عایق می‌باشد. به دلیل اینکه فضای سبز دارید ممکن بوده که به آخرین طبقه صدمه‌ای وارد کند. دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، سیستم آبیاری روف گاردن می‌باشد که این موضوع هم می‌تواند در آینده مشکل ساز شود. باید ورودی‌ها و خروجی‌ها و راه آب‌های روف گاردن به صورت دقیق بررسی شود تا در آینده قسمتی که قرار بوده موجب آسایش شما شود، تبدیل به دردسر نشود.

آیا استفاده از روف گاردن، مزیتی هم دارد؟

در جواب این سوال باید گفت: بله!  شاید در نگاه اول فکر کنید که روف گاردن صرفا برای زیبایی ساخته شده باشد. اما باید به این نیز فکر کنید که امروزه در زمینه‌ی ساختمان، در کنار زیبایی امکانتی برای ایجاد آسایش و رفاه نیز ساخته می‌شود. همین روف گاردن که مورد بحث این مقاله‌ی ما هست، علاوه بر زیبایی باعث عایق شدن ساختمان شما در برابر سر و صدا نیز می‌شود امروزه به دلیل جمعیت زیاد شهرها و سر و صدای زیاد شهرها، از راهکاری که این سر و صدا را کاهش دهد استقبال خواهد شد. حتی اگر روف گاردن درست عایق بندی شود، می‌تواند عایق خوبی در برابر سرما و گرما باشد. با عایق بندی صحیح روف گاردن، میتوانید در مصرف انرژی نیز صرفه جوبی کنید. به این دلیل که روف گاردن میتواند در فصل تابستان شدت گرما و در فصل زمستان شدت سرما را کاهش دهد. البته یک روف گاردن سبز می‎‌تواند ذرات معلق در فضا را به خود جذب کند و باعث تولید اکسیژن بیشتر نیز شود.

درجه بندی روف گاردن به چه صورت می‌باشد؟

در اصل روف گاردن‌ها در قسمت کیفیت به 5 دسته‌ی A، B، C، D و E تقسیم بندی میشوند. نوع A بهترین نوع روف گاردن به شما میرود. در این نوع کف روف گاردن با سنگو یا موزایک پوشیده می‌شود. همنیطور در این نوع کاشت شمشماد بسیار زیاد بوده و پوشش کف اصلی فضای سبز نیز با چمن انجام می‌شود. البته که عایق کاری و زهکشی این نوع روف گاردن کامل دقیق بوده است. در این نوع روف گاردن آلاچیق و سایه بان قشنگی نیز دیده می‌شود. البته که نور پردازی مخفی یکی از خصوصیات روف گاردن نوع A می‌باشد. روف گاردن نوع B دارای کفی از جنس ترموود استفاده می‌شود. درگیر خبری از سنگ و موزایک برای کف آلاچیق نیست. همچنین برای پوشش گیاهی این نوع از روف گاردن از باکس گل و گلدان استفاده می‌شود و تنوع گیاهی زیادی ندارد. نور پردازی کلاس B نیز به صورت پایه‌های مشخص صورت میگیرد. در نوع کلاس C دیگر خبری از آلاچیق نیست و صرفا توسط یک سایبان و یک فضای و جمع و جور برای شما محلی برای نشستن ایجاد می‌کند. همچنین تنوع گیاهی بسیار کمی در این نوع روف گاردن‌ها دیده می‌شود. در نوع کلاس C هم صرفا خبری از آلاچیق و سایه بان نخواهد بود و صرفا با تعدادی گلدان فضای پشت بام را تزیین کرده‌اند. البته که در فضای نوع A ممکن بوده که امکانات دیگری مانند جکوزی، استخر، میز بار، باربیکیو … پیدا شود که این موضوع بستگی به بودجه شما خواهد داشت.

یک سری از خانه‌ها نیاوران از روف گاردن‌های بسیار مجللی هستند که در یک مقاله به بررسی دقیق آنها خواهیم پرداخت.

 

شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[5 امتیاز از مجموع 1 رای]

همچنین ببینید

منطقه 1 تهران را بهتر بشناسیم ( قسمت دوم )

آشنایی با منطقه 1 تهران قسمت دوم در قسمت قبلی آشنایی با منطقه 1 تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button