خانه / معماری و طراحی داخلی / تاسیسات و امکانات ملک / سیستم تهویه هوای هوشمند چیست؟

سیستم تهویه هوای هوشمند چیست؟

با سیستم تهویه هوای هوشمند با کرونا مبارزه کن.

با رسیدن فصل تابستان و گرما، نیاز به یک سیستم تهویه هوشمند به شدت مورد نیاز قرار میگیرد. البته که این روزا به دلیل شیوع ویروس بیماری کرونا سیستم تهویه هوا بیش از پیش مورد نیاز قرار میگیرد. البته که شاید بعضی از خانه‌ها دارای سیستم تهویه مطبوع باشند، اما سیستم تهویه هوشمند کمی متفاوت بوده است. شاید شما با خرید آپارتمان در نیاوران از این سیستم بهره‌مند شوید. سیستم هوشمند همانطور که از اسمش معلوم است، به صورت هوشمند مورد کنترل قرار میگیرد. کنترل هوشمند میتواند از روی تلفن همراه یا سیستم مخصوص صورت گیرد. حال ما قصد داریم تا این سیتسم را به صورت دقیق برای شما مورد بررسی قرار دهیم. پس با ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع برای از بین بردن هوای گرما و تهویه هوای خانه مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا از سیستم تهویه مطبوع برای بهتر شدن هوای خانه مورد استفاده قرار میگیرد که بتوانید زندگی لذت بخش تری را در خانه‌ی خود تجربه کنید.

اما این سیستم فقط برای زندگی ما انسان‌ها ساخته نشده است. این سیتسم می‌تواند برای حفظ گیاهان، خنک کردن دستگاه‌های الکترونیک و حتی حفظ بعضی از آثار هنری مورد استفاده قرار میگیرد. از فن این سیستم برای به جریان انداختن هوای خانه مورد استفاده قرار میگیرد.

تهویه هوشمند چیست؟

سیستم هوشمند می‌تواند توسط اینترنت کنترل شود تا شما بتوانید از راه دور سیستم دمای خانه‌ی خود را کنترل کنید. سیستم تهویه هوشمند در واقع همان سیستم تهویه مطبوع خانه بوده که از راه دور قابلیت کنترل آنرا دارید. تنها تفاوتی که سیستم تهویه هوشمند و سیستم تویه مطبوع عادی دارد، توان کنترل آن از راه دور بوده است. معمولا سیستم هوشمند روی یک دیوار وصل می‌شود و آنرا به دستگاه‌های برقی تهویه‌ی خانه متصل میکنند تا بتوانند آنرا از راه دور کنترل کنند. این سیستم زمانی خیلی کارآمد می‌شود که شما حیوان خانگی دارید و باید حواستان به سیستم خانه‌ی خود باشد. یا زمانی که گل و گیاه دارید و به مسافرت میروید و هوای خانه‌یتان بسیار برایتان مهم بوده است.

حالا شاید برای شما سوال شود که چه چیزی یک سیستم تهویه را هوشمند میکند؟ در جواب باید بگوییم که آنچه باعث تبدیل سیستم تهویه خانه به سیتسم هوشمند می‌شود، توانایی اتصال به اینترنت است. سیستم اینترنت است که توانایی کنترل از راه دور را به شما میدهد.

طرز کارکرد تهویه هوشمند

سیستم تهویه هوشمند را می‌توان از طریق تلفن همراه، تبلت و یا دستگاه‌هایی مانند الکسای آمازون کنترل کرد. البته که اگر از دستگاه‌هایی مانند الکسا استفاده کنید، توانایی کنترل صوتی نیز برای شما فراهم خواهم بود.

بسیاری از سیستم‌های تهویه مطبوع نیاز به کنترل مداوم ندارد و به صورت خودکار کار میکنند. یعنی اینکه شما یکبار آن را تنظیم میکنید و آن به صورت خودکار مشغول به کار می‌شود. حتی خیلی از سیستم‌های تهویه مطبوع از راه دور کنترل نمیشود. البته که کنترل از راه دور تاثیری در کیفیت سیستم تهویه مطبوع نخواهد داشت.

تهویه هوای هوشمند چه خصوصیاتی دارد؟

سیستم تهویه هوشمند هوا به سیستم‌های تهویه خانگی یک سری تفاوت‌هایی دارد. در ادامه برخی از این تفاوت‌ها را برای شما باز گو خواهیم کرد.

  • اسکن هوشمند: این سیستم با توجه به رفت و آمد و تعداد افرادی که در سالن حضور دارند، مقدار گردش هوا و پرتاب هوا را تنظیم میکند. سیستم اسکن هوشمند برای صرفه جوری در مصرف برق بسیار مفید است.
  • فعال سازی حالت خود (Sleep Mode): سیستم‌های هوشمند یک تنظیم از پیش تعیین شده دارند که برای حالت خواب تعبیه شده‌اند. این سیستم دمای هوا را تا 5 ساعت یکسان نگه میدارد و هوا را مطبوع میکند. این کار باعث می‌شود تا شما خواب بهتری را تجربه کنید.
  • بدون باد: سیستم‌های تهویه‌ی خانگی به دلیل اینکه باد را به صورت مستقیم پرتاب میکند، ممکن بوده که شما را دچار سر درد و یا حتی کمر درد کند. اگر این مشکل را با سیستم تهویه هوای خانگی دارید، ما سیستم هوشمند را به شما پیشنهاد میکنیم. آن هم به این دلیل بوده که سیستم هوشمند باد را به صورت هوشمند پرتاب نمیکند. در این حالت، سیستم اول فضا را خنک میکند و سپس با چرخش هوا، شورع به خنک کردن محیط بزرگ‌تر میکند. پس با وجود این حالت دیگر خبری از کمر درد و یا سر درد ناشی از بد سرد خبری نیست.
  • سیستم تمیز کننده: سیستم‌های هوشمند با تبدیل یون مثبت به یون منفی باعث پاک شدن هوا از هرگونه آلودکی و یا میکروب‌های می‌شوند. این سیستم امروزه با وجود ویروس کرونا می‌تواند بسیار کاربردی و مهم باشد.
  • تکنولوژی اینورتر: سیستم اینورتر به سیستمی گفته می‌شود که باعث صرفه جویی در مصرف برق ببین 40 تا 60 درصد می‌شود. سیستم‌ها هوشمند به دلیل مصرف برق به اصطلاح اینورتر هستند.

این موارد تنها بعضی از نقات قوتی بوده که سیستم هوشمند نسبت به سیستم‌های خانگی دارد. اما سیستم‌های هوشمند دارای معایبی نیز هست که باید به آنها توجه کنیم.

  • اولین عیب آنرا می‌توان قیمت آن دانست. از آن رو که ما تولید همچین سیستمی را در داخل کشور نداریم و تمام سیستم‌های هوشمند وارداتی هستند، قیمت بالایی برای مصرف کننده خواهند داشت. پس حتما قبل از خرید خود را برای رقم‌های جالبی آماده کنید.
  • نکته‌ی دوم نصب بسیار دشوار آن بوده است. نصب این سیستم برای خانه حتما نیازمند یک متخصص بوده که در غیر صورت سیستم با اشکالاتی روبرو خواهد شد. از آنجایی که ما نمایندگی‌های این سیستم ها را در ایران نداریم، باید با احتیاط این خرید را انجام دهیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

در آخر ما سعی کریم تا نقاط قوت و ضعف این سیستم را برای شما باز گو کنیم. با توجه به گفته‌ها این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا خرید همچین سیستمی برای شم مفید واقع می‌شود یا خیر؟!

 

شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[5 امتیاز از مجموع 1 رای]

همچنین ببینید

باکن و تراس

بالکن و تراس و بهار خواب و ایوان چه تفاوتی باهم دارند؟

اصطلاحات بالکن و تراس و بهار خواب و ایوان را حتماً شنیده‌اید. امروز می خواهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button