خانه / تهرانگردی و واحد های تجاری / نیاوران را بهتر بشناسیم

نیاوران را بهتر بشناسیم

نیاوران را بهتر بشناسیم!

شاید یکی از آشنا ترین خیابان‌های تهران که همه اسمش را شنیده باشند، خیابان نیاوران است. خیابان نیاوران یکی از قدیمی ترین خیابان‌های تهران به شمار میرود که برای اولین بار توسط ناصرالدین شاه تاسیس شد. شاید همه نام این خیابان پر زرق و برق را شنیده باشیم اما خیلی با آن آشنا نباشیم. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با امکانات این خیابان بیشتر آشنا کنیم. همیشه یکی از مهم ترین نکات خرید خانه، شناخت کامل آن منطقه‌ای هست که قصد داریم در آن خانه تهیه کنیم. پس اگر قصد خرید خانه در نیاوران را دارید، این مقاله می‌تواند برای شناخت نیاوران به شما بسیار کمک کند. اگر هم قصد خرید خانه را ندارید، با ما همراه باشید تا یکی از جذاب ترین منطقه‌های تهران را بهتر بشناسید.

نیاوران کجاست؟

نیاوران در اولین منطقه‌ی تهران، منطقه 1، واقع شده است. نیاوران یکی  از شمالی ترین نقاط تهران به شمار میرود که در گذشته بسیار باب میل حکما و خوش نشین‌ها بوده است. قدمت نیاوران به زمان حکومت ناصرالدین شاه برمی‌گردد. در رابطه با نیاوران می‌توان گفت که نیاوران اولین منطقه از شهرستان شیمران بوده است. البته که در زمان گذشته نیاوران خیلی برای سکونت استفاده نمیشده و بیشتر برای مسافرات‌های نزدیک تهران مورد استفاده قرار میگرفته. نیاروان در آن زمان پر بوده از باغ‌های بسیار زیاد که بیشتر رودبار قصران برای سفر به آنجا میرفتند. از قدیمی ترین باغ‌های نیاوران میتوان به باغ منظریه و جمال آباد یاد کرد. محدوده‌ی قدیمی روستای شمیران از شمال به کوه‌های جمال آباد، از جنوب به خیابان نیاوران، از غرب به منظریه و از شرق به محله‌ی کاشانک منتهی می‌شود. پایه‌ی شمیران امروزی را ناصرالدین شاه بنیان گذاشت، زیرا که تمام باغ‌ها و زمین‌های این محله را خریداری کرد و بافت امروزی این محله را بنا نهاد. البته در رابطه با نام گذاری این محله شایعه‌های متفاوتی وجود دارد که ما 3 تا از مهم ترین‌های آن را برای شما بازگو میکنیم:

  • در گذشته محله‌ی نیاوران دارای زمین‌های “نی” بود. مردم شهر تهران “نی‌های” مورد نیاز خود را از نیزارهای این محله تامین می‌کردند. به همین دلیل اسم این محله را “نی‌آوران” گذاشتند که به مرور زمان به نیاوران تغییر نام پیدا کرد.
  • در گذشته نیاوران دارای باغ‌های انار بسیار فراوانی بود. به همین دلیلی نام این منطقه را “نارون” گذاشتند که بعدها به نیاوران تغییر نام پیدا کرد.
  • اما دسته سودم بر این باور هستند که کلمه‌ی نیاوران از 2 بخش “نیا” که به معنای عظمت، “ور” به معنای صاحب و ان علامت نسبت آن بوده درست شده است. با همین تفسیر کلمه‌ی نیاوران به معنای دارای عظمت است.

خرید خانه در آپارتمان چگونه است؟

نیاوران امروزه به یکی از محله‌های لوکس تهران تبدیل شده است. حتی می‌توانیم از نیاوران به عنوان لوکس ترین خیابان تهران نیز یاد کرد. درسته که این خیابان قدمت بسیار زیادی دارد  و یکی از قدیمی ترین محله‌های تهران به شمار میرود، اما زمانی که وارد این خیابان می‌شوید، به هیچ عنوان حس قدیمی بودن به شما دست نخواهد داد. این منطقه بیشتر دارای بافت لوکس است. به همین دلیل میتوان گفت که خرید خانه در نیاوران برای شما هزینه‌ی بسیار زیادی در بر خواهد داشت. البته که با خرید خانه در نیاوران می‌توانید صاحب امکاناتی شوید که شاید با خرید خانه در هر کجای تهران نتوانید این امکانات را پیدا کنید.

شرایط اجاره خانه در نیاوران به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد، مالک خانه شدن در نیاوران هزینه‌ی بسیار زیادی در بر خواهد داشت. اجاره خانه در نیاوران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر واقعا علاقه به زندگی در نیاوران را دارید، به جای اینکه در خیابان‌های دیگه خانه بخرید، می‌توانید با آن پول در نیاوران خانه اجاره کنید. البته باید از قبل با خود فکر کنید که مالک خانه شدن بهتر بوده یا اجاره خانه؟ جواب این سوال را به عهده‌ی خودتان میگذاریم.

شرایط زندگی در نیاروان

شاید زندگی در نیاوران با بقیه محله‌های تهران کمی فرق داشته باشد. به دلیل داشتن بافت لوکس و مدرنی که این منطقه دارد، بیشتر محل سکونت افراد مهم سیاسی، دیپلمات‌ها، کار آفرینان و … می‌باشد. برای همین اعمال و رفتار اجتماعی در این مجله از اولویت خاصی برخوردار بوده است.

 

دسترسی محله‌ی نیاوران چگونه است؟

برای دسترسی به محله‌ی نیاوران می‌توانید از اتوبان صدر و یا خیابان پاسدارن استفاده کنید. برای رفت و آمد توسط وسائل نقیه عمومی هم می‌توانید از مترو تجریش، خطوط اتوبوس تجریش – دارآباد و ازگل – میدان قدس استفاده کنید.

تحصیل در نیاروان چگونه است؟

تعداد مدارس دخترانه و پسرانه در محله‌ی نیاوران بسیار زیاد است. البته که از به نام ترین آنها می‌توان به مدرسه تیزهوشان پسرانه‌ی علامه حلی یاد کرد. البته که آموزشگاه‌های زبان در این محله بسیار زیاد است. از شاخص ترین مراکز تحصیل در نیاوران می‌توان به مرکز آموزش علمی – کاربردی و مطالعات و مشاوره سیاحتی گردشگران بنیاد اشاره کرد.

مراکز خرید لوکس در نیاوران

در کل منطقه یک تهران مراکز خرید بسیار زیادی هستند. محله‌ی نیاوران در بین همه‌ی محله‌های منطقه 1 تهران می‌توان گفت دارای کم ترین مراکز خرید است. از مراکز خرید به نام نیاوران می‌توان به مرکز خرید روشا، مرکز خرید اطلس مال، مرکز خرید ناورن و مرکز خرید کیمیا اشاره کرد. البته که نیاوران دارای پاساژ و مراکز خرید کوچکی نیز هست.

وضعیت درمانی در نیاوران

نیاوران در بحث مراکز درمانی از اوضاع خوبی برخوردار بوده است. نیاوران دارای 3 مرکز درمان بسیار مهم بوده. از به نام ترین آن می‌توان به مرکز تخصصی شهید باهنر اشاره کرد. البته که نیاوران دارای داروخانه‌های بسیار زیادی بوده است.

مراکز مذهبی نیاوران

از آنجایی که محله‌ی نیاوران جزء یکی از قدیمی ترین محله‌های تهران به شمار می‌رود، دارای تکیه‌های قدیمی نیز می‌باشد. از قدیمی ترین آنها می‌توان به تکیه نیاوران اشاره کرد در زمان قاجار تاسیس شده و تا  به امروز مورد استفاده قرار میگیرد. البته که بارها مورد بازسازی قرار گرفته است.

تفریحی و گردشگری نیاوران

محله‌ی نیاوران دارای مراکز گردشگری متعددی می‌باشد. مکان‌های که از قدمت زیادی برخوردار هستند. یکی از معروف ترین آنها پارک نیاوران است. پارک نیاوران در سال 1348 به دستور محمد رضا پهلوی توسط مهندسان انگلیسی ساخته شد. این پارک دارای امکاناتی مانند زمین اسب اسواری، باشگاه ورزشی بانوان، زمین اسکیت و … را دارد که مردم به صورت روزانه در حال استفاده از این امکانات می‌باشند.  البته این پارک به دلیل فضای بزرگی که دارد، همیشه فروشگاه‌های فصلی در آن وجود دارد که توسط شهرداری تهران اداره می‌شود.

همانطور که می‌دانید محله‌ی نیاوران در زمان محمد رضا پهلوی بسیار مورد توجه قرار گرفت و مکان‌های زیادی در آن ساخته شد. یکی دیگر از مکان‌های معروفی که در زمان محمد رضا پهلوی در نیاوران تاسیس شد، کاخ نیاوران است. کاخ نیاوارن دارای زمینی به وسعت 9000 متر مربع می‌باشد که در 2 طبقه بنا نهاده شده. البته که کاخ نیاوران در ابتدا به منظور پذیرایی ازمهمانان خارجی ساخته شد. اما پس از پایان پروژه به محلی برای سکونت محمد رضا پهلوی و خانواده‌ی او مورد استفاده قرار گرفت. امروزه کاخ نیاوران یکی از ارزشمند ترین موزه‌های تهران به شمار میرود که در خیابان نیاوران تهران قرار گرفته شده است. البته به جز کاخ نیاوران که در این باغ بزرگ قرار دارد، مراکز دیگری مانند کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه‌ی جهان نما، موزه خودرو نیاوران و … در آن ساخته شده است.

البته تمام این مواردی که در ارتباط با محله‌ی نیاوران در این مقاله ذکر شد، تعداد محدودی از امکانات این محله‌ی لوکس نشین به شمار میرود. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم محله‌ی نیاوران را به خوبی برای شما توصیف کنیم.

شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[5 امتیاز از مجموع 1 رای]

همچنین ببینید

نکاتی که برای اجاره خانه‌ی مبله باید بدانیم

نکاتی در رابطه با اجاره خانه مبله! اجاره خانه‌ی مبله چندی وقتی هست که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button