خانه / اخبار اقتصادی املاک و مستغلات / تفاوت بین تراس، ایوان، پاسیو و بالکن چیست؟

تفاوت بین تراس، ایوان، پاسیو و بالکن چیست؟

همیشه یکی از جذاب ترین قسمت خرید خانه، طراحی داخلی و خارجی آن بوده است. اگر فضای خارجی خانه اگر خوب طراحی شده باشد، شما میتوانید در هر 4 فصل سال از این فضای باز به خوبی استفاده کنید. منظور از فضای خارجی خانه، مکان‌هایی مانند بالکن، پاسیو، تراس و یا ایوان هستند. این مکان‌ها شاید در خانه‌های ویلایی خیلی نقش زیادی نداشته باشند، اما در آپارتمان و یا برج‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد. برای مثال شما قصد خرید یک آپارتمان در نیاوران را دارید، معمولا آپارتمان‌های نیاوران از طبقات زیادی دارند و بعضی از آنها از فضای سبزی کمی هم برخوردا هستند، حال اگر واحدی که شما خریداری میکنید دارای بالکن خوبی باشد، میتواند حس خرید شما را نسبت به آپارتمان خود بهتر کند.

حالا ما در این مقاله قصد داریم تا فرق بین بالکن، تراس، پاسیو و ایوان را برای شما بازگو کنیم.

پاسیو

کلمه‌ی پاسیو در اصل یک ریشه‌ی اسپانیایی دارد که به معنای حیاط پشتی می‌باشد. در واقع پاسیوها فضایی در خارج از خانه با فضایی سبز برای زندگی می‌باشند. معمولا پاسیوها دارای یک آبدار خانه‌ی کوچک نیز هستند. پاسیو صرفا یک مکان آرامش بخش به شمار میرود. با توجه به ابعاد محیط، پاسیوها می‌توانند روباز و یا رو بسته باشند. پاسیوها بیشتر در خانه‌های ویلایی کاربرد دارد و معمولا به خانه متصل هستند. حال می‌تواند در پشت یا جلوی خانه قرار داشته باشند. البته در بیشتر موارد پاسیو در پست خانه قرار داده شده است. در واقع پاسیو یک حیاط کوچک‌تر در پشت خانه برای کسب آرامش به شمار میرود. البته که در فرهنگ لغت فارسی از “حیاط خلوت” هم برای صدا کردن پاسیو استفاده میشود.

ایوان

امروزه داشتن یک محیط خارج از خانه که بتوان بعد از یک روز خسته کننده در آن استراحت کرد بسیار لازم است. حالا امروزه که شرایط ساخت و ساز در شهرها به سمت آپارتمان سازی رفته، این فضاهای کوچک می‌تواند بیشتر از گذشته حال ما را خوب کند. ایوان یکی از آن محل‌هایی بوده که شما می‌توانید در آن استراحت کنید. اما به چه محلی ایوان می‌گویند؟ ایوان‌ها معمولا فضاهای کوچکی هستند که در جلو خانه به صورت رو بسته و یا رو باز هستند.  معمولا اگر رو بسته باشند، دارای پنجره هستند و اگر رو باز باشند بدون پنجره ساخته می‌شوند. البته که ایوان‌های دارای 3 خصوصیت خاص هستند:

  • ایوان‌ها معمولا یک فضاز باز از اتاق نشیمن یا پذیرایی هستند.
  • ایوان‌ها همیشه بر عکس پاسیو مسقف هستند که می‌تواند محل مناسبی برای استراحت به شمار میرود.
  • امروزه ایوان‌ بیشتر در خانه‌های روستایی کاربرد دارد. به دلیل ساخت و سازهای بزرگ در شهرهای بزرگ، ایوان خیلی جایی در این ساختمان‌ها ندارد. معمولا ایوان‌ها برای تعامل بین همسایه‌ها به کار میرود.

البته که ساخت ایوان‌ها در هر جایی از دنیا به دلیل داشتن فرهنگ‌ها مختلف، متفاوت است.

بالکن

کلمه‌ی بالکن بیشتر در رابطه با آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شوند. بالکن‌ها از فضای بزرگی برخوردا نیستند و دارای عمق 1 متری هستند. یکی از مشخصه‌های بالکن این بوده که همیشه دارای نرده‌ی محافظ هستند. از آنجا که آپارتمان‌های امروزی از حیاط‌های شخصی برخوردار نیستند، بالکن نقش مهمی در این خانه‌ها را ایفا میکند. نکته‌ی جالب این بوده که بالکن‌های امروزی که ما ازآنها استفاده میکنیم، برای اولین بار در قرون وسطی ساخته شده و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

تراس

تراس را می‌توان همان بالکن دانست که ابعاد بزرگ‌تری دارد. بالکن‌ها معمولا کوچک هستند و قابل چیدمان نیستند. اما تراس‌ها از فضای بزرگ‌تری برخوردار هستند که شما می‌توانید آن را چیدمان کنید. در بالکن‌ها معمولا یک باربیکو قرار میگیرد و دیگر فضایی برای چیدمان صندلی و یا استفاده از آن وجود ندارد. اما تراس‌ها قابل چیدمان صندلی هستند و کاربرد بیشتری دارند.

در آخر امیدواریم که توانسته باشیم تفاوت تراس، بالکن، پاسیو و ایوان را فهمیده باشید و دیگر آنهارا باهم اشتباه نگیرید.

شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[3.6 امتیاز از مجموع 11 رای]

همچنین ببینید

منطقه 1 تهران را بهتر بشناسیم ( قسمت دوم )

آشنایی با منطقه 1 تهران قسمت دوم در قسمت قبلی آشنایی با منطقه 1 تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button