خانه / تهرانگردی و واحد های تجاری / منطقه 1 تهران را بهتر بشناسید

منطقه 1 تهران را بهتر بشناسید

آشنایی با منطقه 1 تهران (قسمت اول)

شهر تهران دارای 22 منطقه شهرداری می‌باشد. هر کدام از این منطقه‌ها شرایط و نوع رفتار خاص خود را دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با اولین منطقه‌ی تهران، منطقه 1، با شما بیشتر صحبت کنیم. منطقه 1 تهران در شمال شرق شهر تهران قرار گرفته است. این منطقه از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به رودخانه‌ی درکه، از جنوب به بزرگراه آیت الله صدر و از شرق به لواسانات منتهی می‌شود. منطقه 1 تهران به دلیل اینکه بخشی از توابع شهرستان شمیرانات به شمار می‌رود، به این منطقه شمران هم گفته می‌شود. منطقه شمران (شمرون) دارای 60 کیلومتر مربع وسعت می‌باشد. اگر در نقشه به منطقه یک تهران دقت کنید، متوجه خواهید شد که این منطقه دارای 30 محله می‌باشد که در 10 ناحیه پخش شده است. البته که این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کوهیپایه‌ی تهران از آب و هوای خوبی برخوردار بوده که همین باعث شده تا رفت و آمد این منطقه تقریبا بالا باشد.

جمعیت منطقه 1 چقدر است؟

آخرین آماری که از این منطقه در دسترس بوده، مربوط به سال 1395 می‌باشد. طبق این آمار منطقه 1 تهران دارای 487،508 جمعیت می‌باشد. از این تعداد 48% مرد و 52% زن هستند. جالب است بدانید که طبق این آمار هر خانوار 3.5 نفر جمعیت دارد. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، 166،861 خانوار که از 238،893 مرد و 248،815 زن تشکیل شده است.

در رابطه با زیر ساخت منطقه 1

از منطقه‌های قدیمی می‌توان به نیاوران، تجریش، زعفرانیه، اقدسیه، ولنجک، جماران و قیطریه نام برد. ابن مناطق به دلیل دارا بودن امکانات شهری مناسب، محل بسیار خوبی برای زندگی به شمار میرود. اگر دوست دارید از قیمت خرید و فروش، رهن و اجاره در این منطقه خبر دار شوید، می‌توانید با شماره تلفن 02122832004 تماس بگیرید. امروزه به دلیل افزایش ساخت و ساز در این محله، تراکم جمعیت آن نیز رو به افزایش می‌باشد. البته به جزء ساخت و سازهای مسکونی، ساخت و سازهای اداری و تجاری در این منطقه رو به افزایش است. به همین دلیل رفت و آمد این منطقه زیاد شده و در بعضی اوقات شلوغی زیادی در این منطقه مشاهده خواهید کرد. با توجه به رشد روز افزون ساخت حمل و نقل عمومی، این منطقه شامل 5 ایستگاه مترو (تجریش، صدر، قائم، نوبنیاد و قیطریه) می‌باشد.

در رابطه با مناطق تفریحی و گردشگری بدانید.

در رابطه با مناطق تفریحی منطقه 1 در یک مقاله به صورت جداگانه کامل توضیح داده‌ایم. اما در این مقاله‌هم به صورت خلاصه برای شما توضیح می‌دهیم.

همانطور که در بالاتر گفته شد، منطقه 1 تهران به دلیل اینکه در کوهستان قرار دارد و آب و هوای خوبی نیز دارد، شامل باغ‌ها فراوانی می‌باشد.

از ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی منطقه یک می‌توان به :

1)مهمترین قطب گردشگری اجتماعی، تاریخی تهران

2) دارای مطلوبیت سکونت

3) بازار تجریش

4) مراکز آموزش عالی و موسسات عالی

5) وجود امام زاده صالح، امام زاده قاسم و امام زاده عالی اکبر

6)استقرار سفارتخانه‌ها و سازمان‌های جهانی

اشاره کرد.

در رابطه با مکان‌های تفریحی نیز می‌توان به دربند، درکه، پارک جمشیدیه، پارک قیطریه، توچال و کلکچال اشاره کرد.

در رابطه با مراکز فرهنگی این منطقه نیز می‌توان به فرهنگسرای نیاوران، نگار خانه‌ی جماران فرهنگسرای ملل، باغ موزه کاخ نیاوران و کاخ ملت اشاره کرد. البته که منطقه شمیران از زمان قاجار مورد توجه قرار گرفت و همچنین تا دوارن پهلوی این توجه روی این منطقه ادامه داشت. به همین دلیل منطقه‌ی شمیران یکی از منطقه‌های تاریخی تهران به شمار میرود.

البته که دانشگاه شهید بهشتی، موزه طبیعت و حیات وحش داراباد و موزه سینما نیز در این منطقه قرار دارد. البته نباید این را فراموش کرد که منطقه 1 تهران همیشه محل استقرار فعالیت‌های دولتی و دیپلماتیک بوده و هست.

تجریش و بازار آن.

بازار تجریش یکی از بازارهای قدیمی تهران به شما میرود که اسمش از میدان تجریش که در نزدیکی آن واقع شده گرفته شده است. بازار تجریش یکی از مکان‌هایی بوده که همه روزه بازدید کننده‌های بسیار زیادی دارد. مردم هم برای خرید و هم برای بازدید از امام صالح از این بازار دیدن می‌کنند. بازار تجریش سعی کرده تا بافت قدیمی خود را حفظ کند، به همین دلیل بازار تجریش بازدید کننده‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند. درواقع می‌توان گفت که بازار تجریش یک نمونه‌ی کوچک از بازار اصلی تهران می‌باشد که به صورت سر پوشیده ساخته شده است. بازار تجریش دارای مسجد و حسنیه‌ی سنتی می‌باشد که همین موضوع بازدید کننده گان را به سوی خود می‌کشاند. البته که در مرکز این بازار یک میدان میوه‌ فروشی وجود دارد که باعث شلوغی این میدان شده است.

در رابطه با کاخ نیاوران

باغ نیاوران را ‌می‌توان یکی از معروف ترین باغ‌های تهران دانست که همه روز تعداد بازدید کننده‌های زیادی دارد. در باغ نیاوران، کاخ نیاوران از همه بیشتر شهرت دارد که اقامتگاه تابستانه‌ی محمد رضا پهلوی بوده است. این کاخ در سال 1337 به دستور محمد رضا پهلوی شروع به ساخت کرد و در سال 1376 به اتمام رسید. البته که در محلی که کاخ نیاوران ساخته شد، در زمان قاجار یک سازه‌ای بنا شده بود که به دستور محمدرضا شاه تخریب شد و کاخ نیاوران فعلی در آن بنا شد. این کاخ در فضای به متراژ 9000 متر مربع و در یک و نیم طبقه احداث شد. در زمان شروع پروژه قرار بود این کاخ برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده شود که در زمان پایان به عنوان محل اقامت محمدرضا پهلوی استفاده شد. کاخ نیاوران توسط مهندس محسن فروغی طراحی شد. سپس توسط استاد عبداللهی گچ کاری شد و آیینه کاری توسط استاد علی اصغر و استاد ابراهیم کاظم پور کار کاشی کاریه آن را انجام دادند.

دو بنای دیگر، اما زاده صالح و تاریخچه‌ی بقعه، هم از مناطق دیدنی منطقه شمیرانات هستند. این مقاله بخشی از اطلاعات منطقه 1 تهران به شمار میرود که در مقاله‌های بعدی قسمت‌های دیگری را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[5 امتیاز از مجموع 1 رای]

همچنین ببینید

نیاوران را بهتر بشناسیم

نیاوران را بهتر بشناسیم! شاید یکی از آشنا ترین خیابان‌های تهران که همه اسمش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button